21 lipca 2017

Ateny z dzieckiem - informacje ogólne

Ateny to miasto w którym można znaleźć wiele śladów czasów antycznych i w którym na każdym kroku wyczuwa się historię. Współczesne Ateny natomiast oślepiają kontrastami, z jednej strony zachwycają bogactwem zabytków, z drugiej zniechęcają biednymi dzielnicami, brudem i hałasem. Jedno jest pewne, tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. Miłośnicy zwiedzania będą w antycznym raju, osoby lubiące muzea również nie będą się nudzić, fani dobrego jedzenia.. cóż, kuchnia grecka jest wyśmienita i jest jedną z najbardziej lubianych z kuchni świata :) Stolica Grecji jest idealna na city breaki, idealna kiedy chcemy przenieść się do kolebki cywilizacji, a także kiedy potrzebujemy wypocząć na plaży, bowiem na "ateńską riwierę" można dostać się bezpośrednim tramwajem z placu Syntagma. Ateny to jedno z tych miejsc, które każdy powinien zobaczyć na własne oczy.

Podróżowanie z małym Mikołajem zmusiło nas do planowania wyjazdów z zupełnie innej perspektywy. Od prawie dwóch lat wózek jest nieodłącznym elementem naszych wyjazdów i sprawdza się u nas najlepiej. Nie zmienia to faktu, że przed każdym wyjazdem w nowe miejsce zastanawiamy się jak da sobie radę. Nie inaczej było w przypadku Aten. Wózek nie tylko się sprawdził, ale w niejednej sytuacji uratował życie, szczególnie pora drzemek jest punktem newralgicznym, bo z jednej strony nie wyobrażam sobie wracać do hotelu na drzemkę, a z drugiej.. dźwigać ponad 15kg na plecach to raczej średnia przyjemność ;)

Wracając do zwiedzania Aten z wózkiem, w większości miejsc nie mieliśmy najmniejszych problemów ze spacerami, jedynie przy samym wejściu na wzgórze Akropolu wózek musieliśmy zostawić w darmowej przechowalni.

Post o Atenach wyszedł tak długi, że postanowiłam podzielić go na dwie części:
  • w pierwszej znajdziecie ogólne informacje o przewoźniku jakim dostaliśmy się do Aten, dojeździe z lotniska oraz o hotelach w jakich spaliśmy.
  • w drugiej plan zwiedzania oraz naszą propozycje spędzenia dwóch dni w Atenach, która powinna zadowolić nawet najmniejszych, a zarazem najbardziej wymagających podróżników ;) z pewnością można więcej i lepiej, jednak podróżowanie z dzieckiem rządzi się swoimi regułami.

Pierwszy raz z AEGEAN AIRLINES

Z powodu swoich lęków przed lataniem nie lubię korzystać z usług nowych przewoźników. Najlepiej czuje się tam, gdzie wszystko jest mi dobrze znane, dlatego też nie byłam zachwycona faktem, że to właśnie Aegean oferuje najtańsze i najkorzystniejsze połączenie z Warszawy na Cypr z opcją zwiedzania Aten. Za bilet w dwie strony zapłaciliśmy mniej niż 300pln/osoba. Na niewiele zdały się zapewnienia ze strony Michała, że jest to najlepszy regionalny przewoźnik europejski. Tym bardziej byłam zaskoczona jak bardzo podobało mi się na pokładzie samolotu greckiego przewoźnika. Obsługa jest bardzo miła, na wszystkich 4 lotach nie było problemu z nadaniem bagażu do luku mimo, że w opcji mieliśmy tylko bagaż podręczny, specjalne kolejki do odprawy dla rodzin z dziećmi, pierwszeństwo przy wejściu na pokład, a i podczas samego lotu dzieci traktowane są w sposób wyjątkowy. Nawet w najtańszej taryfie linia oferuje smaczny posiłek oraz napoje, a dla dzieci specjalny posiłek oraz niespodzianki: kolorowanki, książeczki, dziennik podróży i gadżety z logo przewoźnika. Miło :)

DOJAZD Z LOTNISKA
Lotnisko w Atenach oddalone jest o 35km od centrum miasta, a dojazd do placu Syntygma zajmuje około godziny. Mimo, że nie jest to lotnisko linii lowcostowych dojazd do centrum jest dość kosztowny. Najtańszą opcją do placu Syntygma jest autobus X95, przejazd w jedną stronę kosztuje 6,00€ i trwa ok. godziny. Chociaż nam przejazd w niedzielny poranek zajął niecałe 40min. Busy znajdują się na prawo od wyjścia z terminala i co ważne jeżdżą całą dobę.

Inną opcją jest metro. W Atenach funkcjonują 3 linie metra, na lotnisko dojeżdża linia niebieska nr. 3, podróż trwa ok. 40min. I tak, jak pojedynczy bilet na metro kosztuje 1,5€, tak bilet na lotnisko kosztuje aż 10€! Można skorzystać z niewielkiej zniżki przy zakupie biletu dla dwóch osób (18€) lub w wariancie dla trzech osób (24€). Kupując bilet w dwie strony dla jednej osoby ważny przez 48h również zapłacimy nieco mniej, bo 18€. Metro kursuje od godziny 5.30 do 00.00. Jadąc z centrum warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie pociągi niebieskiej linii jadą na lotnisko, informację o miejscu docelowym znajdziecie na tablicy odjazdów, znajdujących się na każdej stacji, dodatkowo wagony są oznakowane.

NOCLEG i hotele z których korzystaliśmy

Nocleg najlepiej rezerwować w pobliżu stacji metra, z czym generalnie nie ma problemu. My dwukrotnie zdecydowaliśmy się na hotel niedaleko placu i stacji Omonia. Ta część miasta znana jest z wielokulturowości i owszem, nie da się tego nie zauważyć, mimo to, jest tam bezpiecznie, a ceny i bliskość do najważniejszych obiektów miasta przemawiają na korzyść tego miejsca. W obu hotelach spędziliśmy po jednej nocy.

Hotel 3* Marina jest na prawdę bardzo przyjemnym miejscem, które z czystym sumieniem mogę polecić. Pokoje są w standardzie typowo hotelowym, z łazienką i śniadaniem w cenie (płaciliśmy 30€ za dobę za pokój, bez żadnych zniżek, klubów i haczyków ) Śniadanie jest w formie bufetu i moim zdaniem jest bardzo różnorodne. Może nie mam zbyt dużego doświadczenia w korzystaniu z ofert hotelowych, do tej pory zadowalaliśmy się hostelami czy couchsurfingiem, jednak noc w hotelu Marina wspominam na prawdę dobrze. Dodatkowo w hotelu dostępna jest przechowalnia bagażu w formie skrzynek (2€), a przed hotelem powiewa duuużo flag - Mikołaj mógłby spędzić cały dzień właśnie przed tym hotelem i myślę, że byłby w zupełności usatysfakcjonowany ;)

Drugim miejscem, w którym spędziliśmy noc, jest 1* Hotel Sparta znajdujący się również w pobliżu placu Omonia. Jest to wybór dla osób mniej wymagających, a standardy przypominają raczej hostel niż hotel, są kolokwialnie mówiąc hmm.. dość spartańskie ;) Pokój był czysty, było w nim dodatkowe łóżko, a cena była chyba najniższa jaka była dostępna na daną noc (20€ za dobę za pokój). Minusem są wspólne łazienki i dość cienkie ściany przez, które słychać sąsiadów ;) na jedną noc tak, na dłużej.. poszukałabym chyba czegoś innego.