21 października 2017

Teheran - pierwsze spotkanie z Iranem, informacje praktyczne

Teheran był pierwszym miastem, które zwiedziliśmy będąc w Iranie. Pomijam fakt, że wylądowaliśmy i dojechaliśmy na miejsce w samym środku nocy. Doświadczenie nauczyło mnie nie oceniać miejsca po zmierzchu, ponieważ w nocy wszystkie problemy się wyolbrzymiają, a miejsca.. wyglądają na mało przyjazne, niezależnie czy to kraniec świata, czy osiedle obok mojego domu.

Irańczycy, ku pokrzepieniu naszych serc, zapunktowali zanim wstało słońce, w hotelu, w którym nie było miejsc, a w którym znalazł się pokój dla nas. Z każdym kolejnym dniem Irańczycy zaskakiwali jeszcze bardziej, ale to temat na zupełnie osobny post.

Jakie było nasze pierwsze spotkanie z Iranem?

Głośnie, od warkotu zdezelowanych motorów, delikatnie drapiące w gardło, gorące i bardzo, ale to bardzo gościnne.

O bardzo wysokim poziomie zanieczyszczenia w Teheranie słyszałam dużo wcześniej, zanim zdecydowaliśmy się na kupno biletów. Nie ukrywam, że obawiałam się wizyty w tym mieście, tym bardziej z 2,5letnim dzieckiem. Liczyłam się z tym, że większą część czasu spędzimy w hotelu, szukając schronienia A. przed smogiem,  B. przed 40 stopniowym upałem (pogoda w Iranie była moją największą obawą przed wyjazdem). Ani jeden, ani drugi punkt nie zatrzymały nas w hotelu, a w samym Teheranie spędziliśmy aż 3 dni.

W poprzednim poście było o tym co warto zobaczyć w Teheranie, dzisiaj kilka garść informacji praktycznych, w jaki sposób zwiedzać stolicę Iranu, gdzie spać i na czym nie dać się oszukać...

DOJAZD Z LOTNISKA
Lotnisko Międzynarodowe im. Imama Khomeiniego (IKA) oddalone jest od centrum Teheranu ok 30km, dojazd do niego taksówką nawet poza godzinami szczytu zajmuje około godziny. Taksówka to najwygodniejszy środek transportu z miasta na lotnisko. Koszt może wynieść od 12USD do 25USD. Najtaniej i najuczciwiej dojedziemy zamawjąc ubera (nasz przejazd kosztował 440 000IRR czyli ok 12USD).

Inną opcją dojazdu jest metro. Ponoć czerwona linia od sierpnia dojeżdża pod samo lotnisko, nie testowaliśmy jednak tego połączenia. Na schemacie linii metra owszem jest połączenie z lotniskiem IKA, jednak obsługa metra nie potwierdziła takiej możliwości dostania się na lotnisko międzynarodowe.

Warto pamiętać, że w Teheranie są dwa lotniska, międzynarodowe (IKA) oddalone od 30km od miasta oraz lotnisko obsługujące głównie loty krajowe, znajdujące się w obrębie miasta (Port lotniczy Teheran-Mehrabad THR). Warto o tym pamiętać, chociażby przy negocjacjach z taksówkarzami czy planowaniu czasu dojazdu na lotnisko.

METRO
Sieć 5 linii metra w Teheranie jest bardzo dobrze rozwinięta. Dojedziemy nim w praktycznie każde lub w pobliże każdego miejsca w mieście. Metro ma dwie bardzo istotne zalety, jest szybkie i tanie. Jednorazowy bilet kosztuje 8 000IRR.
Niestety ma też wadę... Teherańskie metro nie jest przystosowane do wózków! owszem, na części odcinków są ruchome schody, jednak zdecydowana większość wejść ma zwykłe, wielkie i bardzo zatłoczone schody, po których nie da się inaczej, aniżeli wnosić, tudzież znosić wózek. Inna sprawa, ze Irańczycy są bardzo uprzejmi i bardzo często pomagali nam z wózkiem, zdarzało się również, że pomagały Iranki, na co już mniej chętnie się zgadzałam ;)

W każdym składzie metra dwa pierwsze oraz dwa ostatnie wagony są zarezerwowane wyłącznie dla kobiet. Pozostałe są do dyspozycji zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn.

Sam przejazd również jest nie lada atrakcją. A to za sprawą handlu, jaki odbywa się podczas przejazdu. Handel obwoźny, prawdziwa gra aktorska. Kupić można wszystko, skarpety, szczoteczki do zębów, długopisy, a nawet... pistolety zabawki. Prezentacja tych ostatnich akurat najmniej mnie śmieszyła.

TAKSÓWKI
Taksówki są jednym z najpopularniejszych środków transportu w Teheranie. W zasadzie w Teheranie każdy samochód może być taksówką. Taksówki są wszędzie, i są okropnie drogie, nie tylko na irańskie realia. W Teheranie są dwa rodzaje taksówek: żółte - prywatne, droższe oraz zielone - dzielone (do których w każdej chwili może się ktoś dosiąść) i nieco tańsze. Taksówkarze nie używają taksometrów, opłatę na przejazd najlepiej ustalić z góry, żeby się później nie zdziwić. Taksówkarze teherańscy, jak chyba wszyscy na świcie mają tendencję do robienia turystów w balona.. Ile razy my daliśmy się nabrać w balona, nawet nie chce wiedzieć ;) najbardziej dała mi do myślenia jedna sytuacja... późnym wieczorem chcieliśmy dojechać z dworca autobusowego do hotelu, kierowca A zaoferował przejazd za 400 000IRR, kierowca B, który dopiero co przyjechał na postój i nie słyszał naszej wcześniejszej rozmowy, za ten sam kurs zażyczył sobie 200 000IRR - POŁOWĘ poprzedniej kwoty. I to bez żadnego targowania.
Zupełnie inna kwestią i bezsprzecznie najtańszą jest korzystnie z irańskiego odpowiednika ubera - snapp. Ceny są zdecydowanie niższe niż w przypadku taksówek, a do tego, tak jak w naszej wersji ubera widoczna jest szacowana kwota za dany przejazd. Bardzo pomocne i bardzo fair w stosunku do turystów. Byłoby jednak zbyt kolorowo, gdyby było zbyt prosto ;) do instalacji snapp'a niezbędny jest irański numer komórkowy, który nie tylko trzeba kupić w specjalnym punkcie, ale dodatkowo zarejestrować. Wszyscy zapewniali, że nie jest to skomplikowana operacja, ale potrzebuje czasu na aktywację, czasu na rejestracje.. My korzystaliśmy z uprzejmości młodych Irańczyków, którzy zamawiali dla nas ubera. Rozliczyć się z kierowcą można tylko w gotówce i tylko w railach, czyli irańskiej walucie.

NOCLEG
Z noclegiem w Iranie to w ogóle jest zabawna sprawa. Wcale nie łatwo jest zarezerwować noclegi turystom, nie mówiąc już o dostępności na takich stronach jak booking.com czy hostelbookres, z których korzystamy najczęściej. Są strony internetowe, formularze poprzez które może wysłać zapytanie, ale.. za każdym razem jak wysyłałam zapytanie o wolne pokoje, łóżka, a nawet będąc już w akcje desperacji na przesiadce w Baku zapytanie o jakiekolwiek miejsce do spania dostawałam informację zwrotną, że niestety ale miejsca nie ma. Pierwsza noc w Iranie należała zatem do lekko mówiąc stresujących. Lądowaliśmy w Teheranie w środku nocy, bez zarezerwowanego noclegu, z małym dzieckiem. Do tego pojawił się problem komunikacyjny z kierowcą, który zarzekał się, że zna angielski, ale jak się później okazało musiał znać w bardzo ograniczonym stopniu, bo.. zawiózł nas nie do tego hotelu, do którego chciałam, a do hotelu z którym wcześniej korespondowałam i w którym nie było miejsca! Po czym szarmancko pomógł nam wyjąć bagaże z auta i... odjechał. Zapomniałam dodać, że drzwi do hotelu były okratowane, w dodatku zamknięte ;)

Nikt jednak nie zostawił nas na lodzie, a w zasadzie na ulicy. Pokój się znalazł, nawet na dwie noce, a hostel spodobał się nam tak bardzo, że w drodze powrotnej zawitaliśmy tam ponownie. Ponownie nocą. Ponownie bez wcześniejszej rezerwacji.. i ponownie znaleźli dla nas miejsce ;) Polecamy z całego serca 7hostel (koszt za pokój 2osobowy 40USD)

Hostele rekomendowane przez podróżnych oraz naszego irańskiego znajomego: